dinsdag 7 maart 2023

Hippocampus

De beroemde foto van het zeepaardje met het wattenstaafje kwam weer voorbij, de foto die symbool is gaan staan voor de vervuiling van de oceanen. Weer bleef ik kijken. Het is een onwerkelijk mooi beeld. Het zeepaardje heeft zijn krulstaartje om een wattenstaafje geslagen dat net zo groot is als hij en trekt het achter zich aan. De achtergrond is hemelsblauw. 

Dat een zeepaardje zeepaardje heet snapt een kind. In het Engels heet hij seahorse en in het Frans cheval de mer. Blijkbaar is iedereen het erover eens: paard van de zee. 
Of nee, toch niet. In het Latijn heet hij paardenrups. Hippocampus – hee, die zit toch? Ja. In ons hoofd. Daar waar het geheugen nestelt. Hippocampus (of hippokampos) is het mythische zeemonster dat half paard half dolfijn was en de koets van de Poseidon voorttrok. 
Koets van Poseidon of wattenstaafje; zeepaardjes trekken blijkbaar graag iets voort. 

Ik zoom in op de iconische foto. Het zeepaardje, zijn kopje gebogen als Lady Di, oogt dapper en dartel, die enorme wattenstaaf met zich mee trekkend zoals mijn kat de plumeau door de kamer kan slepen. Verliefde kriebels in mijn buik krijg ik daarvan, waarschijnlijk door het verschil in verhoudingen. Hoewel me hetzelfde gevoel nooit overvalt als ik een mier met een broodkruimel zie lopen. 

Ik had vroeger een zeepaardje. Hij maakte deel uit van het vaste meubilair van de letterbak die boven mijn bed hing. Alle meisjes hadden een letterbak en in elke letterbak stond een gedroogd zeepaardje. Er moet indertijd een enorme handel in gedroogde zeepaardjes zijn geweest. Honderdduizenden moeten er over de toonbank zijn gegaan. Ik zie ze nooit meer. Ook op Marktplaats niet. 

Ik googel het en lees dat handel in gedroogde zeepaardjes inmiddels is verboden. Desondanks is het niet moeilijk om er een te kopen. Op Etsy worden ze gewoon nog aangeboden. 150 miljoen per jaar worden er wereldwijd verhandeld. In China en Vietnam zijn ze heel gewild. Niet voor in de letterbak, maar als libidoverhogend middel voor mannen. 
Ik zou willen zeggen: mannen, als uw libido wat aan de lage kant is, kunt u ook lekker gaan sudoku’en of een stukje fietsen. Of een ministeckschilderijtje maken. Je mist niet wat je mist, wat anderen daar ook over zeggen. Maar laat het zeepaardje met rust. Dat sjouwt al genoeg met zich mee.