zondag 31 december 2017

Wat ik dit jaar las

Alleen boeken die ik echt heel graag wilde lezen kocht ik nieuw. De meeste boeken die ik dit jaar kocht waren, net als in voorgaande jaren, tweedehands. Ik herlas boeken waarvan ik wist dat ze me gelukkig zouden maken (Curtis Sittenfeld. Lees!). Een aantal boeken dat ik las stond al jaren in de kast – ooit enthousiast aangeschaft, op een wachtstapel beland, onderop de stapel, en toen de stapel te hoog werd in de kast gezet en vergeten. Ik heb ze er allemaal uitgehaald, er een nieuwe stapel van gemaakt en ik heb die stapel dit jaar doorgewerkt. Soms keerde het enthousiasme waarmee het allemaal was begonnen terug. Dat was fijn.
Ik las vrijwel alleen fictie dit jaar, het enige non-fictie boek dat ik las ging over het oude Egypte (een biografie van mijn lievelingsfarao Hatsjepsoet). 19 van de 41 boeken die ik las zijn van Nederlandse schrijvers. 16 zijn er door vrouwen geschreven. In mijn hoofd waren dat er meer. 10 boeken kwamen dit jaar uit, 1 boek is uit 1931, de rest ergens ertussenin. Het dunste boek dat ik las telde 63 pagina’s, het dikste 1230. 1 boek telde alleen plaatjes en had geen paginanummering.
Dit zijn ze:

Het smelt – Lize Spit
Een begerenswaardige vrijgezel – Curtis Sittenfeld
The American wife – Curtis Sittenfeld
Schuld – Walter van den Berg
Van dode mannen win je niet – Walter van den Berg
Er gebeurde o.a. niks – Joubert Pignon
Portret van een jongeman – J.M. Coetzee
De schreeuw – Laurent Graf
Zwarte Honden – Ian McEwan
Aan Chesil Beach – Ian McEwan
Als het licht wordt – Franka Potente
Jij zegt het – Connie Palmen
Portret van een heer – Tommy Wieringa
Grote boze seks – Arlene Heyman
Makkelijk leven - Herman Koch
De pianoman – Bernlef
Constitutional – Helen Simpson
Cockfosters – Helen Simpson
De houdgreep – Joost Zwagerman
The woman who would be king, Hatshepsut’s rise to power in ancient Egypt – Kara Cooney
Fahrenheit 451 – Ray Bradbury
Het einde van de eenzaamheid - Benedict Wells
In het buitengebied – Adriaan van Dis
Het hart is een eenzame jager – Carson MacCullers
Na meneer MacKenzie – Jean Rhys
Wij zeggen hier niet halfbroer – Henk van Straten
Norwegian Wood – Haruki Murakami
Extreem luid en ongelooflijk dichtbij – Jonathan Safran Foer
Winter in Amerika – Rob van Essen
Visser – Rob van Essen
En we noemen hem – Marjolijn van Heemstra
Verloren grond - Murat Isik
Double Vision – Pat Barker
De zomergast – Justin Cronin
Verdriet is het ding met veren – Max Porter
Manhattan Beach – Jennifer Egan
Leopold – Jowi Schmitz
Wacht maar hoe mooi het wordt – Guus Bauer
The Ska is the limit – Guus Bauer
Short Picture Stories – Wilma de Bock
Max, Mischa & het Tet-offensief – Johan Harstad