donderdag 19 mei 2016

Meespelen

De reden waarom ik niet stopte met meespelen met de Lotto was mijn angst om te winnen. Na jarenlang met een zorgvuldig uitgekozen reeks cijfers te hebben meegedaan aan de wekelijkse trekking om in het beste geval eens in de drie maanden een mailtje te ontvangen met de tekst: u heeft gewonnen... 1 gratis lot – waarmee ik vervolgens wéér niks won, of hooguit 1 gratis lot waarmee ik, afijn, tot zover het Droste-effect van de Lotto – wilde ik stoppen. De reden was dezelfde als de reden waarom ik destijds was gaan meespelen: geld. Ooit hoopte ik zoveel geld te winnen dat ik een huis zou kunnen kopen. Dat was nog in de tijd dat ik heel ongelukkig woonde. De cijfers die ik had gekozen verwezen naar huizen waar ik gelukkig was geweest, en omdat dat in totaal niet genoeg cijfers opleverde, had ik er ook nog de verjaardag van mijn opa aan toegevoegd, omdat opa Groen altijd met de Lotto had meegedaan. Oma Groen ook trouwens, en het huisnummer van opa en oma Groen zat er ook al tussen, maar nergens in mijn zelfbedachte spelregels stond dat dat niet mocht, dus ik hoopte dat de Lotto-god het me niet kwalijk zou nemen.

Inmiddels woon ik al drie jaar erg gelukkig in een heel fijn huis waar geen Lotto aan te pas is gekomen, en verder kostte die Lotto me alleen maar geld. Dus besloot ik mijn abonnement op te zeggen. En wel per direct. Of nou ja, na de volgende trekking, want wie weet... ik had namelijk ook nog 1 gratis lot voor de volgende trekking. En toen de volgende trekking was geweest besloot ik nog een trekking te wachten, en toen nog een. Want stel dat ik naar de pagina van de Lotto zou surfen, daar mijn lievelingshuisnummers zou zien in combinatie met de kleur Groen (uiteraard) en me dan op dat moment zou realiseren dat ik nét de week daarvoor mijn abonnement had stopgezet. Dat zou verschrikkelijk zijn. Het zou omgekeerd evenredig totáál niet hetzelfde zijn als de Lotto winnen, het zou veel, veel ingrijpender zijn.
Eigenlijk, dacht ik, kun je met de Lotto alleen maar verliezen: of je blijft je leven lang betalen zonder ooit iets te winnen, of je zegt op en blijf je leven lang rondlopen met de angst dat je had kunnen winnen.