donderdag 7 januari 2016

Missy

Ik had een koper voor de gordijnen. Het waren mooie gordijnen, ik deed ze weg met pijn in het hart. Maar de kans dat ik ze nog op zou hangen achtte ik klein, en ik had geld nodig.
Toen reageerde Missy. Missy wilde niet het volle bedrag betalen, ze had niet veel geld. Ik stelde een bedrag voor in het midden en Missy ging akkoord. We maakten een afspraak voor de volgende avond. Maar Missy kwam niet. De volgende morgen ontving ik via Marktplaats een bericht: sorry, het was laat geworden op haar werk.

We maakten een nieuwe afspraak, voor diezelfde dag. Weer verscheen Missy niet. De volgende dag stuurde ze me een bericht: Ik moest naar het ziekenhuis, mijn man was van de trap gevallen.
Ik zei: Wat vervelend voor je man, en we maakten een nieuwe afspraak. Een uurtje van te voren legde ik de gordijnen klaar. Toen pakte ik mijn portemonnee, haalde mijn pinpas en het grote geld eruit en legde dat achter in mijn bureaula. Ik weet niet waarom ik dat deed. Ik had de afgelopen weken dagelijks Markplaats-kopers over de vloer gehad. Nooit had ik mijn geld verstopt.

Op dat moment verscheen er een bericht van Marktplaats. Van Missy. Of het een uurtje later kon. Ik schreef terug dat dat goed was. Even later mailde ze weer: kon het nóg iets later? Het was oudejaarsavond. Ik zei: Misschien is een andere dag handiger, en legde de gordijnen terug in de kast.

Het werd drie dagen later. We spraken af om 20:00. Die avond verscheen Missy weer niet. De volgende morgen kreeg ik een bericht: sorry, het werd later op het werk. Kan het vandaag?
Er waren inmiddels 28 berichten over en weer gegaan. Ik moest denken aan een tv-programma waarin achteloze kandidaten tot het uiterste werden getergd door obers of winkelpersoneel. Als ze het een volle minuut volhielden en niet wegliepen wonnen ze een geldprijs. Uiteraard wisten ze niet dat ze meededen aan een spelprogramma.

Ik begon een bericht te typen waarin ik een tijdstip voorstelde. Toen stopte ik. Ik ging naar Marktplaats, logde in en verwijderde mijn advertentie. Zodat Missy me nooit meer zou kunnen vinden.