maandag 15 december 2014

Bloedzuiger

Midden in de nacht werd ik wakker. Er brandde licht in de woonkamer. Ergens verderop stond een televisie aan. Het was Nederlandse televisie. 'Ajax', ving ik op, en 'wedstrijd.'
Toen drong het tot me door. Het kwam uit mijn woonkamer. Het was mijn tv.

Ik bleef heel stil liggen. Niemand hier doet de deur op slot, sterker nog, ze steken de sleutel aan de buitenkant in de voordeur zodat je makkelijker binnen komt. Omdat ik niet truttig wil lijken doe ik dat ook.

Met ingehouden adem luisterde ik naar de voetbalwedstrijd. Misschien hield het vanzelf wel weer op. Toen dat niet gebeurde, begreep ik dat er niets anders op zat dan erheen te gaan. Ik klemde een pantoffel in mijn hand, hij was gebreid, maar het was beter dan niets. Ook trok ik een vest over mijn naakte lijf. Voorzichtig duwde ik de deur open.

De woonkamer was leeg. Ik pakte de afstandsbediening en zette de tv uit. Het was ineens heel stil. Zelfs de honden van de buurman zwegen. Het was niks, zei ik tegen mezelf. Een dikke muis die over de afstandsbediening liep. Of misschien was de driepotige poes naar binnen geglipt. Ik kroop weer in bed. Het duurde even voordat ik sliep.
De volgende ochtend zag alles er weer normaal uit. Alleen zat er een dikke bloedzuiger op het raam.