woensdag 18 december 2013

Ng

Op de aftiteling van een film zag ik iemand voorbijkomen met de achternaam Ng. Onmiddellijk dacht ik: dat is mijn achternaam, dat is de achternaam die ik zou moeten hebben. Ik was me er nooit zo van bewust, maar nu ik erbij stilsta: de ng komt me voor als een van de mooiste lettercombinaties die er bestaan, misschien wel de mooiste. Ik herinner me zelfs nog dat ik hem leerde, op de lagere school, en meteen ook de nk. Het verschil tussen ng en nk leerden we, maar ik gaf meteen al een voorkeur aan de ng.
Toen ik als twintigjarige drie maanden naar Kenia ging, ontdekte ik dat er in het Swahili woorden waren die begonnen met ng. Voor ons praktisch niet uit te spreken, maar daar heel gewoon. Er was een Keniaanse schrijver die Ngugi heette, en de eerste regel van Out of Africa van Karen Blixen, dat zich in Kenia afspeelt, luidt: ‘I had a farm in Afrika, at the foot of the Ngong Hills.’
Ngong! Twee keer de ng met in het midden een rondje. Perfect.
Ik bezocht de farm, het is nu een museum en staat nog steeds in de Ngong Hills. Vlak bij Ngong Road. Daar zou ik moeten wonen, Marieke Ng van Ngong Road. Hoewel ik dan misschien ook een andere voornaam zou moeten hebben.