maandag 23 december 2013

Groen

Ik droomde dat ik in de kinderopvang werkte. Het was mijn eerste dag. Ik vond een zakje met mini lipsticks en ging op de wc mijn lippen stiften. Toen ik in de spiegel keek zag ik dat mijn lippen groen waren. Het stond heel mooi, maar ik kon er natuurlijk niet mee over straat, laat staan naar mijn nieuwe werk. Ik probeerde de lipstick eraf te poetsen, maar hij ging er niet meer af en ik moest met groene lippen naar buiten.

Het is bijna kerst. Ik maak voor de derde of vierde keer een boodschappenlijstje. Elk lijstje raakt kwijt. Ik bestel rode kaarsen en extra wijnglazen op Hema.nl. In de bevestigingsmail staat: wordt bezorgd vanaf 24 december. Vanaf?? Ik download kerstliederen van de Wiener Sängerknaben. En van Boney M. Wees blij, zeg ik tegen mezelf, je hébt deze kerst tenminste iets. Ik denk aan oma E. en Heiligen Abend, pakjes onder de boom en vier adventskaarsjes in een krans. Mijn boom is krom. Hij was maar zeven euro bij de Gamma. Op de parkeerplaats worden ze verkocht, door een uitzendkracht in een kerstmannenpak.

Ik kijk een film, in de veronderstelling dat het een gezellige road movie is, totdat er een spies door een oog gaat in een close-up die heel lang duurt.
‘Ik hou van je, kut!’ schreeuwt het vriendje van de buurvrouw tegen de buurvrouw.
De poes holt het huis van de muzikant binnen om daar uit de wc te gaan drinken.
Op de gang, pal voor mijn deur, ligt een zakje wiet zonder afzender. Ik raap het op en neem het mee naar binnen. Ik heb zin om mijn lippen groen te stiften.