maandag 6 februari 2012

Douchen

Ik ben gek op douchen. Douchen is ook overal goed voor. Voor de hygiëne, om op te warmen, te ontspannen, als troost en als pijnstiller, en om op ideeën te komen. Tegen beginnende schrijvers zou ik willen zeggen: vooral veel douchen. Want onder de douche krijg je de beste ideeën. Dan komen de mooie zinnen, de briljante invallen, de oplossingen voor problemen.

Het enige nadeel van douchen is dat je je na afloop moet afdrogen, insmeren met allerlei crèmes, de klitten uit je haar moet borstelen en make-up moet opbrengen. Vooral als je net een briljante inval hebt gehad is dat heel vervelend. Soms hol ik, maar nauwelijks afgedroogd, met wat haastig aangeschoten kleren naar mijn computer, om er pas na een uur of twee achter te komen dat ik mijn kleren binnenstebuiten aan heb en mijn haar is opgedroogd tot een woeste bos klitten.
Dat is dan weer het voordeel van thuiswerken.