donderdag 22 december 2011

Lijstjes

In 2011 las ik 26 boeken; 13 romans, 5 verhalenbundels, 3 non-fictieboeken, 2 stripboeken, 1 jeugdboek, 1 novelle en 1 egodocument. 14 boeken waren van Nederlandse auteurs, 5 van Britten, 3 van Amerikanen, 2 van Vlamingen, 1 van een Duitse en 1 van een Fransman. 14 daarvan waren man, 12 vrouw. 10 boeken maakten een bijzondere indruk op me, 2 las ik maar half uit.

Juliet, naked – Nick Hornby
Constitutional – Helen Simpson
The Outsiders - S.E. Hinton
Vrijheid – Jonathan Frantzen
Calippo Cola – Owen Donkers
Normale Dagen – Esther Gerritsen
Het kabinet van de familie Staal – Yolanda Entius
Groener gras – Annelies Verbeke
De kippenjongen – Gerard van Emmerik
Lastmens – Elke Geurts
Brief aan mijn moeder – Ischa Meijer
Little Gods – Anna Richards
Wij dansen niet – Ellen Heijmerikx
Over de liefde – Doeschka Meijsing
Congo – David van Reybrouck
Alice – Judith Hermann
Pigeon English – Stephen Kelman
Legende van een zelfmoord – David Vann
Engeland is gesloten – Rob van Essen
Dictators op de thee – Guus Bauer
A Fair Maiden - Joyce Carol Oates
Pleidooi voor het treuzelen – Peter Delpeut
Een tijd voor empathie – Frans de Waal
Ik heet Oliva en daar kan ik ook niks aan doen – Jowi Schmitz
Stad van klei - Milan Hulsing
Philémon en de drenkeling van de A - Fred