zaterdag 20 augustus 2011

Extra

Vannacht leerde ik een nieuw woord. Dat gebeurde bij het bakkertje waar ik wel vaker langs ga in mijn slaap. Het is zo’n ouderwetse bakker met heel goed brood, brood waar mensen voor omrijden. Ze verkopen geen frivoliteiten en op zaterdag gaan ze al om half vijf dicht. In mijn dromen ben ik er altijd tegen sluitingstijd. Dat zal wel iets betekenen, maar dat vind ik verder niet zo interessant.
Vannacht kocht ik er een koffiebroodje en een kopje koffie.
‘Met condimenten?’ vroeg de bakkersvrouw.
Condimenten? Ik staarde haar aan, en toen ze zich niet verduidelijkte, zei ik tenslotte maar: ‘Ja, graag.’
De bakkersvrouw deed een graai onder de toonbank en schoof me een suikerzakje en een cupje melk toe. De condimenten.

Jaren geleden had ik een vriendje dat op die manier een nieuw woord bedacht. Hij lag rustig naast me te slapen, opeens zei hij: ‘Regenstorm.’
‘Wat?’ zei ik. Maar hij sliep rustig verder.
De volgende ochtend vertelde ik hem wat hij in zijn slaap had gezegd.
‘Echt?’ zei hij. Hij vond het een heel mooi woord en pakte het woordenboek erbij om te zien of het al bestond. Dat bleek niet zo te zijn. Daar was hij zo verguld over dat hij het woord uitprintte in een grote letter en boven zijn bureau hing.

R E G E N S T O R M.

Condimenten blijkt al wel te bestaan. Het is een verzamelnaam voor hartige sauzen en smaakmakers. Maar die doe je niet in je koffie. Dus misschien heb ik toch een beetje een nieuw woord bedacht.