zondag 16 maart 2008

Aantrekkelijk

`Wat vind jij aantrekkelijk en geruststellend aan een man?’ vroeg S****
Nee, hij zat niet te vissen naar complimentjes en vroeg het ook niet zomaar, uit nieuwsgierigheid. Hij was aan het researchen voor een artikel.

`Ah zo,’ zei ik, `laat me even nadenken.’

Ik had kunnen antwoorden dat ik het geruststellend vind als een man me voorleest in bed, zijn druppels van de wc-bril veegt en me thuisbrengt als hij zelf elders slaapt - tenzij dat elders zijn vrouw of zijn minnares is. Dat ik het geruststellend vind als hij weet wat mijn lievelingskoekjes zijn en die in huis haalt als ik sip ben, weet wanneer hij me met rust moet laten en wanneer ik alleen maar doe alsof hij me met rust moet laten. En dat hij niet vraagt: ben jij ook klaargekomen, maar weet dat als hij dat moet vragen, dit betekent dat hij de volgende keer iets meer zijn best moet doen.

Maar ik antwoordde iets over een goed gesprek, mooie ogen en de juiste hoeveelheid haar op armen en hoofd.

`Heb je daar wat aan?’ vroeg ik S****
Ja, daar had hij heel veel aan. Hij vroeg hoe ik wilde heten in zijn stuk. `Myrna Uytenboogaard,’ zei ik.
`Neehee,’ zei S**** `wel een normale naam.’
`Dat is een normale naam,’ zei ik, maar het mocht toch niet van hem.

Hij ging er mee aan de slag en een week later kreeg ik een eerste versie doorgemaild.
Ik stond versteld van mezelf. Ik zei best goeie dingen. `De gedroomde interviewkandidaat,’ zei S****.
Ik geloof niet dat ik ooit eerder ergens een gedroomde kandidaat voor was. Had ik mijn roeping gemist?

Hoe dan ook, binnenkort wordt het gepubliceerd.
Nee, ik zeg natuurlijk niet wanneer en waarin.

UPDATE: Volgens S****, die eigenlijk Stijn heet, bevordert het misschien de verkoop als ik gewoon zeg dat het HP/De Tijd is. Wij betwijfelen dat, maar à la.