woensdag 26 maart 2008

Typex

Wist u dat typex is uitgevonden door de moeder van de zanger van the Monkees, die door die uitvinding de eerste vrouwelijke miljonair werd?

Ooit kende ik iemand wiens oom de uitvinder was van halvarine.
Ja, halvarine was een uitvinding, ik wist het ook niet. Maar als het mijn oom was geweest die de uitvinding had gedaan, zou ik het ook aan iedereen hebben verteld.

Stiekem ben ik jaloers op mensen met dit soort familieleden. Het enige waarmee ik kan schermen is een verhaal over mijn overgrootvader, die als jonge knaap chef inkoop was bij de Bijenkorf. Op een dag stelde zijn baas hem voor om samen met nog iemand een nieuw soort winkel op te richten, een winkel in eenheidsprijzen.
`Een winkel in eenheidsprijzen?’ zei mijn overgrootvader, `dat kan niks worden.’ En hij besloot niet mee te doen.

Dit jaar bestaat de Hema 75 jaar.