maandag 30 september 2019

Lief Dagboek

Vanaf vrijdag 4 oktober verschijnt er elke maandag, woensdag en vrijdag een oud dagboekfragment van me bij de datum van die dag in Het Parool. Hier een voorproefje.

30 september 1980

Lief Dagboek,

Morgen hebben we vrij, hiep hoi! Omdat er een grote lerarenstaking is. Minister Pais, die lul, wil loonsverlaging voor leraren, hij zegt dat ze kunnen kiezen: of minder geld of hun baan kwijt. Papa was er heel boos over, hij gaat morgen naar Den Haag om te staken. Heel veel leraren gaan, van onze school, maar ook van andere scholen door heel Nederland. Ze vinden dat de klassen te vol zitten en dat ze veel te weinig betaald krijgen. Daarom heeft de ABOP, de lerarenbond, samen met de andere bonden weer een staking opgezet.
Mevr. K. van Engels zei gisteren dat leraren die niet van te voren hadden gemeld dat ze gingen staken, ontslagen konden worden en dat ze die dag ook niet uitbetaald kregen. K. had ook gezegd dat wij, de leerlingen, ook niet mochten wegblijven, omdat het dan spijbelen was. Maar papa zei dat we van hem gewoon thuis mogen blijven morgen en dat hij desnoods wel een briefje wil schrijven voor school dat we ziek waren.
Commentaar: prachtig! Te gek!
Dus vandaag op school zat ik steeds van: “Oei, ik voel me niet zo lekker, ik denk dat ik morgen misschien wel ziek ben.” Dan moest iedereen lachen omdat ze wel wisten hoe het zat.

Je Marieke

Stakingen in het onderwijs waren vroeger ondenkbaar. Dat veranderde in 1980 met de eerste onderwijsstakingen: mensen gingen massaal de straat op om te demonstreren tegen de grote werkloosheid onder leraren en de overvolle klassen.