dinsdag 6 november 2012

Mis en bouteille

Ik ben uit 1966, maar liever was ik uit 1971 geweest. Of uit 1963. 1963 was in Nederland een uitzonderlijk goed schrijversjaar, veel schrijvers werden in 1963 geboren. Of in 1971. Maar 1966 heeft nauwelijks schrijvers voortgebracht. Simone van der Vlugt. Menno Wigman. Stijn Aerden. Maar dan heb je het wel zo’n beetje gehad.
Als ik wijn was, zouden mensen zeggen: 1966, dat was geen goed wijnjaar.

Daar staat tegenover dat het jaar waarin ik debuteerde een uitzonderlijk goed jaar was. Erwin Mortier debuteerde dat jaar. Dimitri Verhulst. Hagar Peters. Ayatollah Musa. Clark Accord. Paulien Slot. Yves Pétry. Rashid Novaire. Zelfs Rebecca Gomperts, die later de abortusboot oprichtte, publiceerde in dat jaar een roman.
Wijn telt ook pas mee vanaf het moment dat het wordt gebotteld, niet vanaf het moment waarop de eerste druivenrank ontkiemt. Als je het zo bekijkt kom ik uit een goed jaar. 1999.